یادداشتی درباره سریال «سایه بان»
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۲۴۴۲۵
پولنیوز - یک منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی به ویژگی های سریال «سایه بان» ساخته برادران محمودی اشاره کرده که به خوبی به معضلات قشر کارگر پرداخته است.
سریال «سایه بان» به کارگردانی برادران محمودی مدتی است که از شبکه دو سیما روی آنتن می رود و جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون یادداشتی بر این سریال نوشته و درباره ویژگی های آن که توانسته از فراز و فرودها و معضلات زندگی کارگری پرده بردارد، سخن گفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن این یادداشت را در زیر می خوانید:
سایه بان، اثری ممتاز و متمایز در تلویزیون
«فیلم شاخص، خوش ساخت و تحسین برانگیز «چند متر مکعب عشق» نام برادران محمودی را در ایران و جهان سینما پرآوازه کرد و امتیازهای فراوان ساختاری و محتوایی فیلم، جوایز مهم هفدهمین جشن سینما را نصیب آن کرد. دامنه موفقیت های این فیلم تا حضور در مراسم اسکار هم امتداد یافت. برادران محمودی، گرچه با «چند متر مکعب عشق» شناخته و مطرح شدند، ولی هر دو برادر در عرصه های هنر و سینما و تلویزیون، دارای پیشینه ای مقبول بوده اند. نوید محمودی پیشتر هفت فیلم تلویزیونی را تهیه کرده است. آنها در پی موفقیت های نخستین فیلم سینمایی خود، فیلم تماشایی «رفتن» را هم ساخته اند. حال این دو برادر هنرمند، این بار یک سریال متفاوت و انسانمدار به نام «سایه بان» ساخته اند که از شبکه دوم سیما در حال پخش است.
سریال خوب تلویزیونی پنجاه قسمتی «سایه بان» با دستمایه قرار دادن فراز و فرودهای زندگی چند کارگر و مشکلات آنها، تصویرگر صمیمی و صادق زندگی کارگری و طبقه شریف و زحمتکش کارگر و قشری از جوانان مستعد و خلاق و اخلاقمند است. سریالی که پژوهش مکفی، دقت، ظرافت و شناخت درست سازندگان آن از زندگی و ابعاد مختلف شخصیتی کارگران، جوانان و کارفرمایان و جایگاه قانونی و عرفی کار و سرمایه در جامعه و استفاده هنرمندانه از ابزار هنر و تصویرسازی در سیما، به ساخت و ارایه یکی از بهترین مجموعه های تلویزیون منجر شده است.
برادران محمودی خطوط داستان های اصلی و فرعی سریال خود را با مضامین جوانمردی، اخلاق، عشق، وفاداری، خداباوری انسان ها و همدلی و همراهی نسل جوان، شکل بخشیده و با پردازش واقع گرای ماجراها و رویدادهای زندگی کاراکترهای «سایه بان»، آن را به درامی تماشایی و جذاب تبدیل کرده اند. سازندگان سریال «سایه بان» در کنار تصویرسازی باورپذیر و ملموس زخم ها و غم ها و شیدایی ها، شادی ها و امیدهای قهرمانان کارگر خود، از پرداختن به آن روی زندگی اجتماعی و اقتصادی کارگران، یعنی کار، سرمایه، کارفرمایان و سرمایه داران و درستی ها و نادرستی های این عرصه، غافل نبوده اند. سازندگان به صورت موازی به هر دوسوی کار و سرمایه و نقش آن ها در پایداری و ناپایداری زندگی انسان ها در بستری از واقعیت ها و مناسبات اجتماعی پرداخته و در این میان همدلی و همسویی اخلاقی و انسانی خود را با زحمتکشان جامعه به نمایش گذاشته اند.
بازیگران این سریال پربازیگر که برای ایفای نقش های پرچالش گزینش شده اند، به علت قابلیت های خود در بازیگری، پرداخت باورپذیر شخصیت ها و هدایت درست بازی ها، افزون بر ارایه بازی های مطلوب، بر جذابیت و تاثیرگذاری «سایه بان» افزوده اند. امین تارخ، هستی مهدوی فر، مجتبی پیرزاده، پریوش نظریه، آزیتاحاجیان، بهزاد فراهانی، کامران تفتی و محمدرضا غفاری در این سریال درخشیده اند. موسیقی هماهنگ و مناسب، تیتراژ خوب، شخصیت پردازی های درست، فیلمنامه جمع و جور، سادگی و صمیمیت در پرداخت و پرهیز از غلو و تلخی و سیاه نمایی، تصویربرداری وتصویرسازی حساب شده، فضاسازی های پذیرفتنی و منطبق با مضامین داستانک های سریال، صدای خوش محسن چاووشی و کارگردانی حرفه ای از امتیاز های اصلی «سایه بان» است.
سریال جذاب و با محتوای اجتماعی، عاشقانه و خانوادگی «سایه بان» از معدود مجموعه های موفق سال های اخیر تلویزیون و اثری ممتاز و متمایز در میان انواع تولیدات سریالی رایج سیما است. «سایه بان» با خوبی ها و امتیازهایش این روزها از صدا و سیما و بویژه جریان نابسامان سریال سازی درتلویزیون آبروداری می کند.»
منبع: پول نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۴۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرفهای جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
اعتماد نوشت: بهنام تشکر بهتازگی در برنامه «زودیاک» که در شبکه نمایش خانگی پخش میشود، حضور یافته و از بازیگران اصلی است.
گفتوگوی زیر به این مناسبت با او انجام شده است.
دلیل حضورتان در برنامه زودیاک، علاقه به بازی مافیاست یا حضور در یک گیم شو به عنوان یک تجربه متفاوت در قالب تصویر؟
من بازی مافیا را دوست دارم و از اولین نفراتی بودم که در تلویزیون مافیا اجرا کردم و گاد بازی بودم. هرچه سریهای جدیدتری از مافیا تولید شد، نقشهای بیشتری روی کار آمد که برای من جذاب بود. زودیاک هم سناریوی جذاب و متفاوتی داشت و وقتی دوستان دعوت کردند تصمیم گرفتم که در برنامه زودیاک باشم.
گرداندن بازی مافیا را بیشتر دوست دارید یا بازی کردن را؟
گرداندن بازی را بیشتر دوست دارم. اینکه سفید باشم برایم لذتبخشتر است.
نظرتان در مورد مدل اجرا و گردانندگی محمد بحرانی در زودیاک چیست؟
محمد را خیلی زیاد دوست دارم و به نظرم در هر جایی که قرار میگیرد، مخاطب همراهش است. فکر میکنم در فصل اول زودیاک، کمی با احتیاط گرداندن بازی را پیش میبرد و مراعات بازیکنها را میکرد. اطمینان دارم که خودش هم به این فکر کرده و در فصل دوم، به تغییر مدل گردانندگی بازی فکر کرده است.
از تجربه کار در نمایش خانگی و تفاوتش با تلویزیون بگویید؟
من تقریبا جزو اولین نفراتی بودم که نمایش خانگی را با سریال ساخت ایران تجربه کردم. ساخت ایران اولین سریالی بود که به صورت دی وی دی منتشر شد. این دو مدیا، تفاوتهای مشخصی دارند. محدودیتهای صدا و سیما، فیلمنامههایی که تثبیت میکند، ناظران پخشی که دارد با نمایش خانگی متفاوت است. فضای کار در پلتفرمها راحتتر است و به این واسطه، کارگردانها، نویسندهها به تبع آن بازیگران دستشان در کار بازتر است. اینها مواردی است که همه میدانند و البته خیلی هم پیچیده نیست.
به عنوان کسی که بخش زیادی از تجربیات کاریاش را به نقشآفرینی در سریالهای تلویزیون اختصاص داده، ممکن است که شما هم مثل خیلیها، نگران حال این روزهای تلویزیون باشید. از نظر شما تلویزیون چطور میتواند به وضعیت سابقش برگردد؟
تلویزیون باید به همه نظرات مردم توجه کند و برای همه اقشار مردم برنامه بسازد، نه فقط برای عدهای خاص. مدیران تلویزیون فعلی، تمرکزشان را بر چیزهایی گذاشتهاند که فقط و فقط خودشان قبول دارند در حالی که خودشان هم خیلی خوب میدانند که بخش زیادی از مخاطبشان را از دست دادهاند و به نظر میرسد که با این شیوهای که پیش میروند، خیلی هم برایشان مهم نیست. امیدوارم که این مدیران عزیز، تجدیدنظری در روند سیاستگذاریشان داشته باشند که تلویزیون مثل دهه هشتاد یا حتی اوایل دهه نود، دوباره به اوج خودش برگردد و با سریالهای پرطرفداری مثل ساختمان پزشکان و دودکش و باقی سریالهای خوب و موفق، مردم و مخاطب را برای خودش حفظ کند. من فکر میکنم مردم هنوز هم انتظار دارند تلویزیون به رسانه اصلی و ملی همه افراد جامعه تبدیل شود.
به سریال ساختمان پزشکان اشاره کردید؛ تیم سازنده این سریال، تجربیات خوبی در تلویزیون رقم زدند. به نظرتان جای خالی چهرههای دهههای قبل چقدر در تلویزیون احساس میشود؟
به نظرم بیشتر از جای خالی کسانی که در آن سریالها یا برنامهها کار میکردند، جای خالی برنامههایشان احساس میشود. این وضعیت، نتیجه مدل تصمیمگیری فعلی است. اتفاقا همان عوامل الان تجربیاتشان بیشتر شده و ممکن است در شرایط مطلوب، خیلی بهتر از قبل کار کنند. باز هم تأکید میکنم که تصمیمات تلویزیون مهم است و به نظرم خیلی هم جرات و جسارت ویژهای نمیخواهد. به هر حال آن برنامهها و سریالهای خیایان خلوت کن در همین تلویزیون، تولید و پخش شدهاند.
ترجیحتان کار در فضای کمدی است یا جدی؟
در حال حاضر به فضای کمدی نمیتوانم فکر کنم و راستش اصلا کمدی در من گم شده و دلایلش را هم همه میدانیم. اما به دور از شرایط فعلی، فضای جدی و درام را بیشتر دوست دارم.